:: سال 15، شماره 58 - ( 9-1402 ) ::
جلد 15 شماره 58 صفحات 16-1 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل توسعۀ قابلیت تجاری‌سازی و انتقال تکنولوژی در صنعت نفت و گاز ایران
سعید بغدادی1 ، عباس خمسه 2، سیدحسام‌الدین مدنی3
1- دانشجوی دکترای مدیریت تکنولوژی، گروه مدیریت تکنولوژی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران، ، Abbas.khamseh@kiau.ac.ir
3- استادیار، گروه مدیریت تکنولوژی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (607 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر شناسایی ‌‌‌مؤلفه‌های تجاری‌سازی تکنولوژی در صنایع نفت و گاز جهت انتقال تکنولوژی به دیگر بنگاه‌ها است. با وجود اسناد بالادستی متعدد در صنعت نفت و‌‌ علی‌رغم وجود قابلیت‌های بالقوۀ تکنولوژیکی در این صنعت، درآمدزایی حاصل از تجاری‌سازی تکنولوژی و خلق ثروت ناشی از انتقال آن به دیگر سازمان‌ها، موضوعی مغفول بوده است. این پژوهش از حیث هدف کاربردی و رویکرد آن نیز کیفی است. اجرای پژهش حاضر بر اساس مراحل تئوری داده‌بنیاد شامل کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی است. به این منظور، علاوه‌بر استخراج مفاهیم پایه بر اساس مطالعۀ مقالات، کتب و پایان‌نامه‌ها، از روش مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته با 11 نفر از مدیران ارشد وزارت نفت، بیش از 200 کد باز در 46 طبقه‌‌بندی احصاء شد. در نهایت، 10 ‌‌‌مؤلفه اصلی در قالب مدل کیفی تجاری‌سازی تکنولوژی شناسایی شد.
 
واژه‌های کلیدی: تکنولوژی، تجاری‌سازی تکنولوژی، انتقال تکنولوژی، صنعت نفت و گاز ایران
متن کامل [PDF 646 kb]   (265 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مديريت
دریافت: 1401/4/22 | پذیرش: 1401/11/5 | انتشار: 1402/9/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 15، شماره 58 - ( 9-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها