:: سال 15، شماره 57 - ( 6-1402 ) ::
جلد 15 شماره 57 صفحات 20-1 برگشت به فهرست نسخه ها
رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر انتخاب شریک استراتژیک در بخش بالادستی صنعت نفت و گاز
راملا آبرامیان1 ، عطاءاله هرندی 2
1- کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
2- ستادیار گروه استراتژی و سیاست‌گذاری کسب‌و‌کار، دانشکدۀ مدیریت کسب‌وکار، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، Harandi@ut.ac.ir
چکیده:   (1315 مشاهده)
هدف این تحقیق شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر در انتخاب شریک استراتژیک از بین شرکت­های داخلی صنعت نفت و گاز (بخش بالادستی) است. در این تحقیق با استفاده از آراء خبرگان و مطالعات کتابخانه­ای، عوامل مؤثر بر انتخاب شریک استراتژیک گردآوری شدند و در گام بعد توسط خبرگان صنعت اولویت‌بندی صورت پذیرفت. برای نمونه‌گیری از روش غیر تصادفی و از اعضای در دسترس استفاده شد. با بررسی پیشینۀ تحقیق و عوامل مؤثر بر انتخاب شریک، 21 عامل شناسایی شدند. ضمن تأیید این مؤلفه‌ها، با استفاده از روش مقایسات زوجی و نرم‌افزار AHP پرسشنامۀ نهایی تحقیق طراحی شد و با استفاده از دیدگاه‌های کلیۀ خبرگان و صاحب‌نظران این حوزه، 9 عامل شناسایی و با تحلیل نتایج و وزن‌دهی به آن‌ها مشخص شد که ارتباطات مؤثر دولتی، اهداف مشترک، تناسب راهبردی، اعتماد متقابل، رتبه‌های اول تا چهارم را میان عوامل مؤثر بر انتخاب شریک در شراکت راهبردی صنعت نفت و گاز (بخش بالادستی) را به خود اختصاص می‌دهند
واژه‌های کلیدی: انتخاب شریک، شراکت راهبردی، صنعت نفت و گاز، بخش بالادستی
متن کامل [PDF 1122 kb]   (718 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مديريت
دریافت: 1401/4/12 | پذیرش: 1401/10/13 | انتشار: 1402/6/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 15، شماره 57 - ( 6-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها