:: سال 14، شماره 56 - ( 2-1402 ) ::
جلد 14 شماره 56 صفحات 56-41 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی استراتژیک مصرف بهینۀ گاز خانگی در ایران
حسن سپهری‌فر1 ، ـ فرشته لطفی‌زاده 2، ارشد فرهمندیان3
1- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
2- استادیار، گروه مدیریت، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران ، lotfizade1981@gmail.com
3- استادیار، گروه مدیریت، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
چکیده:   (472 مشاهده)
گاز طبیعی، اکنون بزرگ‌ترین منبع تأمین انرژی در جامعۀ جهانی است و ایران دارندۀ بزرگ‌ترین مخازن گاز طبیعی در جهان است. توسعۀ شبکه گاز موجب پوشش 98 درصد جمعیت شهری و بیش از 85 درصد جمعیت روستایی ایرانی از گاز طبیعی شده است. از طرفی صادرات گاز و تبدیل گاز به محصولات پتروشیمی، تولید برق و استفاده برای صنعت، می‌تواند نقش بزرگی در اقتصاد ایران داشته باشد. به‌رغم تولید روزانه بیش از 800 میلیون مترمکعب گاز در کشور، یکی از معضلات فصل زمستان، مصرف بسیار بالای گاز خانگی در ایران است. در این پژوهش به دنبال پاسخ به چرایی‌های این میزان مصرف گاز خانوارهای ایرانی هستیم. از روش تئوری داده‌بنیاد و مصاحبۀ خبرگان (با روش نمونه‌گیری هدفمند و گلولۀ برفی توأمان) و برای تحلیل، کدگذاری و ارائه الگو از نرم‌افزار Atlas ti استفاده شده است. بر اساس شناسایی عوامل مهم و اثرگذار بر مصرف گاز خانگی در ایران، الگوی استراتژیک مصرف بهینه گاز در خانوارهای ایرانی ارائه می‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: ایران، الگوی استراتژیک مصرف بهینه، رفتار مصرف‌کننده، عوامل مؤثر، گاز
متن کامل [PDF 999 kb]   (329 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مديريت
دریافت: 1401/5/1 | پذیرش: 1401/10/13 | انتشار: 1402/2/15


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 14، شماره 56 - ( 2-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها