شناسایی و ارجحیت عوامل مؤثر بر استعدادیابی مدیران در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران
|
ابراهیم نظری1 ، یونس وکیلالرعایا 2، علی جهان3 ، هادی همتیان4 |
1- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران 2- دانشیار، گروه مدیریت، مرکز تحقیقات کارآفرینی، ایدهپردازی و تجاریسازی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران ، y.vakil@semnaniau.ac.ir 3- دانشیار، گروه مهندسی صنایع، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران 4- استادیار، گروه مدیریت، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران |
|
چکیده: (663 مشاهده) |
هدف از این مطالعه شناسایی و ارجحیت عوامل مؤثر استعدادیابی مدیران در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران بوده است. روش تحقیق، روش ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی و روش نمونهگیری روش هدفمند بوده است. از روش دلفی فازی جهت اجماع نظر صاحبنظران در رابطه با سه بعد توسعه و استفاده از استعداد، حفظ استعداد، شناسایی اکتساب استعداد استفاده شده است که پس از سه مرحله اجماع خبرگان نه زیر عامل تأیید شدند. از رویکرد ترکیبی ANP-DEMATEL فازی جهت اهمیت و وزن دهی عوامل و از تکنیک دیمتل فازی جهت بررسی روابط میان عوامل و تأثیرپذیری آنها استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که عامل توسعه و حفظ استعداد تأثیرپذیرترین و شناسایی و اکتساب استعداد تأثیرگذارترین عامل هستند. بیشترین وزن مربوط به عامل پرورش کارکنان و عوامل ارتباطات تعاملی، مدیریت مسیر شغلی، انگیزشی، فرهنگی و سازمانی و درنهایت مدیریتی و رهبری اولویتهای بعدی را کسب کردند که تقریباً 44 درصد از وزن کل عوامل را به خود اختصاص دادند که نشان ازاهمیت بسیار این زیرعوامل است.
|
|
واژههای کلیدی: استعدادیابی، انگیزش، استعداد |
|
متن کامل [PDF 1442 kb]
(859 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مديريت دریافت: 1401/1/22 | پذیرش: 1401/3/18 | انتشار: 1401/9/30
|
|
|
|