مدلسازی ساختاری تفسیری کارآفرینی سازمانی در صنعت حفاری نفت و گاز
|
سیروس طهماسبی زاده1، منیژه حقیقینسب2، افسانه زمانیمقدم3 |
1- دانشجوی دکتری مدیریت کارآفرینی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران ، استاد مدعو، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، m.haghighinasab@alzahra.ac.ir 3- دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران |
|
چکیده: (557 مشاهده) |
امروزه نفت کالایی راهبردی در جهان است که گذشته از محوریت در امر توسعه، موجب فعالتر شدن ظرفیتهای صنعتی و یا ایجاد ظرفیتها و صنایع جدید میشود. با توجه به اهمیت کارآفرینی سازمانی در صنعت حفاری نفت و گاز، پژوهش حاضر باهدف مدلسازی ساختاری تفسیری کارآفرینی سازمانی در صنعت حفاری نفت و گاز انجام شد. این مطالعه توسط روش تحقیق آمیخته و به کمک ابزار مصاحبه و پرسشنامه و توسط روشهای تحلیل محتوا و مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) انجام گردید. جامعۀ آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی، مدیران ارشد و میانی شرکت حفاری شمال هستند. در این مطالعه از روش نمونهگیری هدفمند برای انتخاب خبرگان استفاده شده و انتخاب خبرگان تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. با توجه به این موضوع، تعداد 12 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جامعۀ آماری در بخش کمّی، کارکنان شرکت حفاری شمال میباشند که توسط نمونهگیری در دسترس، 30 نفر بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. مطابق با نتایج بخش کیفی، درنهایت 5 بعد، 14 مؤلفۀ اصلی و 119 مؤلفۀ فرعی برای کارآفرینی سازمانی در شرکت حفاری شمال شناسایی شدند. همچنین نتایج بخش کمّی نشان داد که بعد اجتماعی بر سایر ابعاد شناساییشده کارآفرینی سازمانی تأثیرگذار است. بعد مدیریتی متغیر وابسته و تأثیرپذیر است و در این میان، بعد اقتصادی، بعد سیاسی و بعد الکترونیکی بهعنوان متغیرهای پیوندی عمل میکنند |
|
واژههای کلیدی: صنعت حفاری نفت و گاز، کارآفرینی سازمانی، مدلسازی ساختاری تفسیری |
|
متن کامل [PDF 872 kb]
(349 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مديريت دریافت: 1400/12/23 | پذیرش: 1401/4/1 | انتشار: 1401/9/30
|
|
|
|