1- دانشیار، گروه مدیریت منابع انسانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت،دانشگاه خوارزمی 2- استادیار، گروه مدیریت منابع انسانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت،دانشگاه خوارزمی 3- دانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشکده مدیریت،دانشگاه خوارزمی ، std_saboorynia@khu.ac.ir
چکیده: (1877 مشاهده)
با توجه به این نکته که بهروزی سازمانی با اتخاذ رویکرد مثبت نگری بدنبال بهبود شادی و عملکرد در محیطهای کاری است، طراحی الگوی بهروزی سازمانی در شرکت ملی گاز ایران هدف این پژوهش قرار گرفت. این پژوهش ازلحاظ هدف، توسعهای و کاربردی و از لحاظ ماهیت، از نوع تحقیقات کیفی-اکتشافی است. دادهها از طریق نمونهگیری گلوله برفی و مصاحبه نیمه عمیق ساختاریافته با 18 نفر از مدیران و کارشناسان شرکت جمعآوری شدند و با استفاده از رویکرد تئوری داده بنیاد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. فضیلتهای حرفهای، فضیلتهای اجتماعی کار، و سرمایه روانشناختی افراد عوامل اصلی در شکل دادن بهروزی سازمانی کارکنان بودند. بهروزی سازمانی متشکل از سه لذت حرفهای، رابطهای، و انعکاسی است که با ایجاد مالکیت روانشناختی در کارکنان، به همراه عوامل مداخلهگرو زیرساختی، ایجادکننده پیامدهای انتقالی، توسعهای و عملکردی است.
Rangriz H, Hassanpour A, Jafarinia S, Sabouri Nia M A. Designing a model of organizational well-being in the National Iranian Gas Company. Strategic studies in the oil and energy industry 2021; 12 (46) :37-56 URL: http://iieshrm.ir/article-1-1059-fa.html
رنگریز حسن، حسن پور اکبر، جعفری نیا سعید، صبوری نیا میرزاعلی. طراحی الگوی بهروزی سازمانی در شرکت ملی گاز ایران. مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي. 1399; 12 (46) :37-56